W poprzednim poście wprowadziliśmy Was w temat IP clearance. Pisaliśmy o tym, jakie prawa własności intelektualnej pojawiają się w grach wideo, czym w ogóle jest proces clearowania IP i jakie korzyści za sobą niesie.
Dziś pora na rozwinięcie tematu i przyjrzenie się krok po kroku, jakie istotne elementy powinno się badać przed wypuszczeniem gry na rynek.
Po pierwsze, naucz się (i swój zespół) odróżniać inspirację od plagiatu
Inspiracja to część procesu twórczego. Z jednej strony mówi się, że wszystko zostało już wymyślone i nie sposób nie inspirować się choćby podświadomie. Z drugiej, prawa autorskie nie istnieją w próżni i twórcy, których utwory stanowią zbyt bliską inspirację, mają środki prawne, żeby walczyć z naruszeniami.
Ustalmy zatem jasno: inspiracja jest dozwolona, jeśli nie dochodzi do przywłaszczenia cudzego dzieła lub jego części.
Zdementujmy też po raz kolejny: nie ma ustalonej granicy pomiędzy inspiracją a plagiatem. To nie jest tak, że gdy zmienisz kilka cech danego assetu albo 30% zapisu nutowego w utworze muzycznym, nagle przestanie on być plagiatem.
Plagiat to z kolei bezprawne przywłaszczenie cudzego utworu lub jego części i korzystanie z niego jak z własnego wytworu pracy twórczej.
W branży gier komputerowych w zdecydowanej większości plagiaty dotyczą nie całości, a części (np. plagiat postaci, nazwy, logotypu, ścieżki dźwiękowej). Przypominamy, że idea czy pomysł nie są chronione prawem autorskim i nie mogą być przedmiotem plagiatu.
Po drugie, sprawdź, czy IP, którego używasz nie narusza cudzych praw
Każdy z elementów gry powinien zostać sprawdzony w celu zidentyfikowania, jakie materiały (np. grafiki, utwory muzyczne, oprogramowanie) i jakie technologie są wykorzystywane, oraz na ile mogą zawierać elementy chronione IP.
Grę trzeba rozłożyć na czynniki pierwsze, żeby zapewnić jak najmniejszą ilość ryzyk związanych z naruszeniami IP.
Po trzecie, sprawdź warunki licencji
Pora zająć się weryfikacją, czy używane elementy gry (które czerpią z cudzego IP) zostały odpowiednio licencjonowane.
To, czy Twoje studio posiada niezbędne prawa do korzystania z takich aktywów, będzie kluczowe w ustaleniu, na jakich zasadach możesz z nich korzystać. O licencjonowaniu cudzych assetów kontra o ich rozpodobnianiu pisaliśmy tutaj – odsyłamy do tego artykułu i zapewniamy, że sporo Wam się rozjaśni po jego lekturze.
Po czwarte przeanalizuj potencjalne naruszenia…
…i zrób to z prawnikiem u boku. A najlepiej zleć mu ten i następne kroki, bo w natłoku obowiązków związanych z produkcją gry możesz po prostu nie wyłapać wszystkich ryzyk.
Analiza potencjalnych naruszeń to bardzo złożony proces, rozpoczynający się na poziomie ogólnego researchu rynku, a kończący na skrupulatnym przeglądaniu narzędzi i zasad uznanych w sztuce prawniczej za adekwatne do sprawdzania podobieństwa do istniejących praw własności intelektualnej.
Po piąte oceń ryzyko
Now’s the fun part: pora na określenie, czy dany element gry narusza prawa osób trzecich i oszacowanie potencjalnego ryzyka prawnego.
Fun part oczywiście z przymrużeniem oka, bo wiemy, jak stresujące bywa niedoszacowanie tego ryzyka.
Zapewniamy jednak, że ryzyko ewentualnych sporów to chleb powszedni w branży. A my jesteśmy po to, żeby je minimalizować. Na tym etapie doradzamy klientom, jakie środki można podjąć, aby zminimalizować ryzyko naruszenia IP – mogą to być na przykład negocjacje umów licencyjnych. Pomocna może okazać się też odpowiednia modyfikacja projektu, którą da się przeprowadzić bez uszczerbku dla zamysłu gry.
Po szóste zbieraj dokumentację (albo miej od tego człowieka)
Zabezpieczenie odpowiednich umów, oświadczeń i zgód to klucz do sukcesu.
Przy okazji zwracamy uwagę na ich formę i przypominamy, że tak jak istnieje szereg umów, które można podpisać w formie innej niż pisemna np. DocuSign to niektóre z nich muszą być podpisane na piśmie.
IP clearance krok po kroku — podsumowanie
Odpowiednia analiza i zabezpieczenie praw do IP mogą pomóc Twojemu biznesowi uniknąć poważnych problemów prawnych. Aby spać spokojnie, regularnie sprawdzaj IP w Twoich produkcjach. Aby prawidłowo ocenić ryzyka, warto korzystać z pomocy wyspecjalizowanych prawników.
W czym może pomóc prawnik?
Masz pytania dotyczące procesu IP clearance? Zastanawiasz się, czy Twój tytuł zawiera ryzykowne elementy? A może wiesz, że zawiera i chcesz takie ryzyko zminimalizować?
Zapraszamy do kontaktu – w naszej codziennej pracy wspieramy w tych procesach rodzime studia, jak i międzynarodowych liderów rynku.
Zdjęcie: cottonbro studio
***
Ochrona pomysłów na grę a pitchowanie
Każdy ambitny twórca gier wie czym jest pitchowanie. Ale niekoniecznie zdaje sobie sprawę z tego, jak prezentując swoje pomysły potencjalnemu inwestorowi, jednocześnie chronić je przed nieautoryzowanym wykorzystaniem.
Jedna rzecz to profesjonalna prezentacja, a druga to zadbanie o to, by potencjalny partner biznesowy zrealizował nasz projekt z nami, a nie samodzielnie lub z kimś innym [Czytaj dalej…]